A mai világban az élelmiszer-ellátási láncok működése kiemelkedő fontosságú kérdéssé vált, melyet az elmúlt években tapasztalt pánikvásárlások, az átmenetileg üres polcok és az újszerű érintkezésmentes vásárlási lehetőségek megjelenése is alátámaszt. Ebben az időszakban egyre több fogyasztó irányítja figyelmét a helyi élelmiszereket kínáló források felé, amely arra ösztönzi a termelőket, hogy kihasználják a Rövid Élelmiszer-Ellátási Lánc (REL) nyújtotta lehetőségeket.
A termelőket a jobb jövedelmezőség iránti vágy, míg a fogyasztókat a megbízhatóság, valamint a jobb minőségű és frissebb termékek motiválják. A REL lényege abban rejlik, hogy a fogyasztók minőségi élelmiszerekhez juthassanak közvetlenül, vagy minél kevesebb köztes szereplő bevonásával, amelynek számos előnye van. A helyi termékek vásárlásával hozzájárulunk a helyi termelők és élelmiszer-feldolgozók támogatásához, akik szintén helyben költhetik el nyereségüket. Mindeközben pedig a fogyasztók közelebb is kerülnek a természethez, továbbá biztonságos és minőségi hazai gazdaságokból származó termékekhez jutnak. Amikor közvetlenül az előállítótól vásárolunk élelmiszert, lehetőségünk nyílik mélyebb betekintést nyerni annak eredetébe és kialakul egy kölcsönös bizalom. Mindemellett azonban sok minden más is befolyásolhatja a bizalmat: a termelés, az élelmiszer-előállítás módja és technológiája, az alapanyagok származása, minőségi jellemzői, a termelő-, előállító személye vagy akár már a meglévő tapasztalataink.
Napjainkban azonban már nem elegendő csak termelni és az árut piacra vinni. A piac versenyképességének fenntartása komoly kihívásokat állít a gazdálkodók és az élelmiszer-előállítók elé, akiknek lépést kell tartaniuk a legújabb trendekkel. A vásárlók egyre több új elvárással lépnek elő, például a kártyás fizetés, házhozszállítás lehetősége, az alternatív élelmiszerek és kényelmi termékek elérhetősége, valamint a környezetbarát csomagolási megoldások iránti igény. A vendéglátóipar és közétkeztetés is egyre inkább preferálja a helyi alapanyagokat, ami további elvárásokat támaszt a termelőkkel szemben.
A legtapasztaltabb termelőknek is szükségük van friss ismeretekre és képzésekre a termelés, feldolgozás, értékesítés és marketing területén, hogy kibővíthessék termékkínálatukat, szolgáltatásaikat, elérve ezzel egy új vásárlói kört. Számos platform és informatikai szolgáltató áll rendelkezésre, hogy segítse a termelőket az online számlázás, fizetés és értékesítés területén, sőt, a 0 kilométeres logisztika bevezetésében is. Új képzési programok is támogatják az élménygazdaságokat és a Rövid Élelmiszer-Ellátási Láncokat szervezők munkáját, és a kamara is elérhetővé teszi a gazdálkodók számára a legfontosabb ismereteket.